Derfor skal du sætte grænser i din business

sær grænser i din business.jpg

Grænser.

Yrk. 

Du kan godt mærke, det ikke? 

Den der følelse i kroppen. Tværhed. Demonstrative tanker, om du sagtens kan styre det og ikke er et barn. 

Det føles bare kvælende. 

Begrænsende

Tilbageholdende.

Det modsatte af at tage action, handlekraft og være klar. 

I hear you. 

Jeg er der og er stadig lige ambivalent. For grænser er netop det vigtigste i min business og jeg lever efter; 

Når du siger ja til noget, siger du samtidig nej til noget andet.

Ved at sætte grænser, regler, retningslinjer, prioriteter ..  når jeg langt mere, fokuserer på det væsentlige for mig og reducerer udbrændtheden. 

Et eksempel, siger du? 

Got ya. 

I min business:

Emails bliver besvaret to gange om dagen. Og de bliver ikke tjekket før efter kl. 11. 

Hvorfor? 

Fordi emails er det ultimative sorte hul. Der hvor alle andre, vil bestemme over din tid og hvad du skal fokusere på.

Så indtil kl. 11 bliver alt kreativt arbejde lavet, min egen agenda er i fokus og resten af verden må vente. Intet haster så meget i min indbakke, at det ikke kan vente til efter kl. 11. 

Begynder jeg at besvare emails fra morgenstunden af, så siger jeg samtidig nej til min egen agenda og kreative flow. 

Og lige pludselig, ik.. 

Så er den dag gået uden, at jeg har nået det, som var vigtigst for mig og for vækst af min business. 

Den grænse fungerer for mig, men måske ikke for andre.

Uanset hvad, så handler altid om det famøse “why”. 

Hvorfor sætter du den her grænse i din business. Der skal være noget på spil ellers så ryger dine prioriteter. 

Dit “hvorfor” skal vigtigt nok til, at du kan sige nej 90-95% af tiden.

Jep, lad os bare være ærlige her; Nogle gange er du nødt til at være fleksibel. Livet sker. Og vi alle snubler også på vejen, selv med det bedste “hvorfor” for, at grænsen er der for: 

  • Tid

  • Arbejdsopgaver 

  • Møder

  • Samarbejder

  • Klienter

  • Ferie

  • Familie

Okay.

Du er med.

Lad os nappe et eksempel med samarbejde:

På både mit online kursus Blogging Essentials og Foodstyling Masterclass er der blevet talt en del om grænser i forbindelse med sponsorerede samarbejder og freelancearbejde.

Især i influencergamet sker det her ret ofte: 

  • Emaillinje med: “HASTER”. 

  • Emails med: “Jeg skal have svar senest i dag!”

  • Emails med: “Vi skal have det på i slutningen af ugen”.

  • Emails med: “Vi har ændret kampagnen til om 3 måneder, håber det er fint med dig…”.

Altså uproferssionelt arbejde fra andres side. Dårlig planlægning. 

Og.

De første par år i bloggamet var jeg bare; YES. 

Fordi

Hvad nu, hvis jeg aldrig får en anden mulighed. Hvad nu, hvis de aldrig spørger mig igen. Det er også mange penge at sige nej til. Måske er det bare sådan, det er i branchen.

Indtil jeg oplevede at Sponsorerede samarbejder ikke behøvede være stressende, dårlig samvittighed, at føle sig forkert over at sætte en grænse eller sige nej.

Måske har du oplevet det samme? 

Eller er på vej ind i influencergamet og bekymrer dig om at sætte for mange grænser af frygt for du mister den mulighed. Den indtægt. Den kontakt. 

Der kommer flere din vej.

100%.

Men du er nødt til at sætte dine grænser, hvis du ikke vil blive slugt. Det betyder ikke, at du ikke skal være fleksibel, det er jo et samarbejde.

Du er bare nødt til være i stand til at sætte grænser ellers vil alle andre bestemme hvem du er, og hvad du burde skulle gøre.

Præcis, som når du planlægger og prioriterer din tid.

Det betyder, at:

  • Du behøver ikke være influenceren, som de kan kontakte når det brænder på i sidste øjeblik

  • Du behøver ikke være Instagrammeren, som ikke tager betaling for dit arbejde, fordi du gerne vil have foden indenfor.

  • Du behøver ikke være bloggeren, som har en Content Plan og egne kampagner, som altid kan rykkes rundt. 

Det samme, hvis du har en forretning:

  • Du behøver ikke være coachen, som går 30 minutter over tid ved hvert klientmøde.

  • Du behøver ikke være freelance-fotografen, som lige tager 10 billeder ekstra for at vise dit værd.

  • Du behøver ikke være designeren, som laver 7 opfølgende ændringer.

Du kan stadig godt være et godt menneske og den, vi andre vil samarbejde med. 

Så. 

For at holde dig motiveret, inspireret og blive ved med at  elske din business, så er du nødt til at have dine prioriteter klare og sætte grænser for ikke at brænde ud og ikke mindst for at skabe overskud i din business.

Giver du en lillefinger, så tager verden hele din arm.

Og hud og hår med.

Især, hvis du kæmper med FOMO. 

Fear of missing out. 

Og PP.

People Pleasing. 

At sætte og arbejde med grænser i din business..

Det er svært. Ukomfortabelt. Og til tider kræver det et hårdt greb i nakken på dig selv. 

Gør det alligevel.

Det betyder en del for dig selv.

TAKE ACTION:

  • Frem med en post-it.

  • Start med at skrive 3 ned. Og hvorfor, du sætter de her grænser/prioriteter.

  • Smæk post-it’en på skærmen.

  • Respekter dine egne grænser. 

Louise